ŽUPANIJSKI GLASNIK 4 - 2025

Stranica 58 ÆUPANIJSKI GLASNIK Broj 4 komunikacijskih tehnologija – društvenih mreža i umjetne inteligencije. Prilagođavanje tim novim tržišnim trendovima odnosi se na prilagođavanje promjenama potražnje, a to uključuje mijenjanje postojećih modela ponude, prodaje i upravljanja u turizmu. U konačnici, ključna obilježja suvremenog, konkurentnog turističkog sektora postaju orijentiranost na potrebe kupaca, fleksibilnost, ponuda doživljaja, okolišna i klimatska osjetljivost, te korištenje tehnologije, društvenih mreža i umjetne inteligencije u svim fazama turističkog ciklusa i brendiranje turističkih destinacija. 2.6. Analiza stanja digitalizacije Svijet današnjice obilježava digitalna povezanost i mrežna iskustva. Ubrzani tehnološki napredak osigurava napredak digitalizacije svih ljudskih aktivnosti, pa tako i turizma. Prelazak na digitalno otvara put prema lako dostupnoj globalnoj kulturi, prodaji i kupovini, putovanjima, društvenim mrežama. Digitalna transformacija ima velike potencijale u turističkoj ponudi. Digitalne tehnologije i prakse involviraju turiste u doživljaj destinacije. Paralelno se stvara potreba za dodatnim znanjem i kompetencijama dionika u turizmu, što ujedno podrazumijeva i praćenje trendova i ugradnju IKT u turističku ponudu. S druge strane, potražnja turista za digitalnim edukativnim sadržajima i kreativnim aktivnostima tijekom odmora sve je značajnija i u svijetu današnjice predstavlja preduvjet za osnaživanje turističkog tržišta BBŽ. Stoga se naglašava poticanje korištenja digitalizacije u osmišljavanju turističkih proizvoda i usluga, posebno s naglaskom na valorizaciji kulturne i prirodne baštine te bioraznolikosti. Primjerice, povezivanje kulturne baštine institucija u kulturi s digitalnim tehnologijama može biti važan motiv putovanja ili poticaj za dodatnu aktivnost tijekom boravka u destinaciji. Tu prednjači sve šire korištenje IKT platforme za informiranje i usmjeravanje kretanja posjetitelja u destinaciji (i šire) te digitalna, dizajnerska i interpretacijska (storytelling) modernizacija i inovativnost turističkih sadržaja, kao što su interpretacijski centri i muzeji, zaštićena prirodna i kulturna dobra te gastronomski sadržaji. Interaktivnost, sudjelovanje, virtualna stvarnost su nove mogućnosti prezentacije i promocije koje nudi razvoj informacijskih i komunikacijskih tehnologija. Stoga je promocija putem digitalnih platformi i specifičnih kanala oglašavanja ključna za razvoju turizma u BBŽ. Nacionalni i županijski strateško-planski okvir i sažetak ostvarenje ciljeva U Republici Hrvatskoj digitalizaciju usmjerava Strategija digitalne Hrvatske za razdoblje do 2032. godine, a EU i nacionalnim fondovima te sredstvima JL(R) S, ona se ostvaruje u svim sektorima društva. Vizija je digitalizacija društva, javne uprave i gospodarstva Republike Hrvatske, kako bi se ostvarili prioriteti javnih politika. Još je 2011. godine Županijska razvojna strategija Bjelovarsko-bilogorske županije (BBŽ) 2011. - 2015. godine definirala cilj 2. Unaprjeđenje društvene infrastrukture i povećanje kvalitete života, te istaknula da informacijska tehnologija treba biti dostupna svim skupinama društva, što će doprinijeti razvoju informacijskog društva u cjelini. Nadalje, Plan razvoja Bjelovarsko-bilogorske županije 2022. - 2027. definirao je snage, prilike i slabosti za digitalnu transformaciju. Kao snaga, prepoznata je dobra praksa uvođenja transparentnosti i digitalizacije u rad gradske uprave Bjelovara i Županije, o čemu svjedoči činjenica kako je BBŽ prva JL(R) S koja je uspostavila platformu "Otvorena županija" te implementirala moderan, napredan i sveobuhvatan Geoportal - web geografski informacijski sustav razvijen kao centralno mjesto za pohranu, upravljanje, prikaz i prezentaciju prostornih podataka Županije. U Planu razvoja BBŽ je kao prilika prepoznato korištenje fondova EU za provedbu zelene i digitalne tranzicije te mogućnosti korištenja programa razvoja pametnih gradova i pametnih sela (u Gradu Bjelovaru 10 punktova za informiranje građana). I na koncu, slabost je nedovoljno poželjna brzina provedbe digitalizacije, što će se nastojati unaprijediti kroz suradnji s dionicima, kako na razini LJ(R)S, tako i onima na nacionalnoj razini. OCJENA STANJA. Naime, MINTS razvija IT sustave za upravljanje turizmom, odnosno aplikativna rješenja upravljanja turističkim tokovima te okolišnom i socijalnom održivosti. Stoga se može ocijeniti kako je BBŽ unaprjeđenjem digitalizacije (npr. provedbom programa digitalne transformacije te izgradnja internetske širokopojasne infrastrukture i aktivnostima svojih tijela, organizacija i ostalih dionika), osigurala zadovoljavajuće stanje digitalizacije. Posebno se naglašava turistička valorizacija i prezentacija kulturne i prirodne baštine, gastronomske i enološke ponude te orijentacija prema nišama više tržišne vrijednosti. Zbog toga naglasak treba biti na rastu kvalitete ponude, digitalizaciji, smještajima visoke kvalitete, boljoj javnoj infrastrukturi i realizaciji investicija u turizam. OČEKIVANJA. U narednom se razdoblju očekuje daljnje unaprjeđenje digitalne infrastrukture i kompetencija ljudskih resursa, kroz usku suradnju s MINTS u pogledu unaprjeđenja digitalizacije i praćenja podataka, informacija i pokazatelja održivosti, ovisno o raspoloživim financijskim sredstvima. Na kraju treba naglasiti kako BBŽ raznim instrumentima (subvencije, edukacije, informiranje) usmjerava donositelje odluka i glavne dionike u turizmu da prepoznaju i prihvate činjenicu da su županijski prirodni i ljudski resursi razvojni potencijal za zeleni razvoj i rast, razvoj zelenog gospodarstva i za digitalnu transformaciju.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=