ŽUPANIJSKI GLASNIK 12 - 2022

Stranica 111 Broj 11 ÆUPANIJSKI GLASNIK 1. ZAKONSKA OSNOVA U skladu s odredbama Zakona o proračunu ("Narodne novine", broj 144/21) koje se odnose na izradu proračuna, Smjernicama i uputama Ministarstva financija za izradu proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za razdoblje od 2023. do 2025. godine te vlastitih procjena pojedinih prihoda i rashoda koje se temelje na izvršenju proračuna općine u 2022. godini, Općina Sirač izradila je prijedlog Proračuna Općine Sirač za 2023. godinu i projekcije proračuna za 2024. i 2025. godinu. Uz proračun za narednu godinu donosi se i Odluka o izvršenju proračuna za tu godinu. Proračunom se omogućava financiranje poslova u cilju ostvarivanja javnih potreba i prava građana, koje se temeljem posebnih zakona i drugih propisa financiraju iz javnih prihoda, odnosno iz proračuna općine. Pri sastavljanju prijedloga proračuna obvezno je pridržavanje zakonom propisane metodologije koja propisuje sadržaj proračuna, programsko planiranje i proračunske klasifikacije. Zakon o proračunu propisuje trogodišnji proračunski okvir što znači da predstavničko tijelo usvaja proračun za 2023. godinu i projekcije za slijedeće dvije godine 2024. i 2025. godinu. Zakon (čl. 38., 39. i 42.) također utvrđuje usvajanje proračuna na razini skupine ekonomske klasifikacije (druga razina proračunskog plana), isto kao za 2024. i 2025. godinu. Na osnovu Zakona o proračunu objavljen je i Pravilnik o proračunskim klasifikacijama ("Narodne novine", broj 26/10, 120/13 i 1/20) koji propisuje vrste, sadržaj i primjenu proračunskih klasifikacija koje su obavezne za proračun, a primjenjuje se u procesu planiranja za razdoblje 2023.-2025. godine. Pravilnikom se definira okvir kojim se iskazuju i sustavno prate prihodi i primici, te rashodi i izdaci po nositelju, cilju, namjeni, vrsti, lokaciji i izvoru financiranja. Također se propisuje i struktura brojčanih oznaka i naziva svake klasifikacije. Pravilnikom o Proračunskim klasifikacijama naglašava se uspostava organizacijske klasifikacije koja sadržava povezane i međusobno usklađene cjeline proračuna i proračunskih korisnika koje odgovarajućim materijalnim sredstvima ostvaruju postavljene ciljeve. Organizacijska klasifikacija uspostavlja se definiranjem razdjela, glava i proračunskih korisnika, dok se programska klasifikacija uspostavlja definiranjem pojedinih programa, projekata i aktivnosti kojima se ostvaruju ciljevi pojedinog programa, tako da se i u proračunu koji se donosi na trećoj razini ekonomske klasifikacije omogućuje uvid u sve aktivnosti i projekte. Polazišnu osnovu za izradu prijedloga proračuna za naredno razdoblje i definiranje politike u narednom razdoblju je: - poboljšanje kvalitete življenja te kvalitetniji i ravnomjerniji razvoj Općine, - osiguranje iste ili veće razine stečenih prava za socijalno ugrožene kategorije - usklađivanje realizacije investicijskih projekata sa proračunskim mogućnostima. Prioriteti financiranja javnih rashoda i izdataka prema kojima je izrađen Proračun Općine Sirač odražavaju nastojanja da se i u vrijeme otežanih uvjeta financiranja osigura postizanje trajnog cilja, a to je poboljšanje kvalitete življenja te kvalitetniji i ravnomjerniji razvoj Općine. Prijedlog proračuna Općine Sirač za 2023. godinu sadrži slijedeće elemente: - opći dio proračuna koji sadrži račun prihoda i rashoda i račun financiranja - preneseni višak ili preneseni manjak prihoda nad rashodima - višegodišnji plan uravnoteženja - posebni dio proračuna sastoji se od plana rashoda i izdataka raspoređenih po razdjelima, glavama, programima, aktivnostima, funkciji i izvoru financiranja - obrazloženje općeg i posebnog dijela proračuna - odluka o izvršenju proračuna za 2023. godinu. U Računu prihoda i rashoda planirani prihodi i primici iskazani su prema izvorima financiranja i ekonomskoj klasifikaciji na razini skupine, a rashodi i izdaci iskazani prema funkcijskoj klasifikaciji usklađenoj s Računskim planom proračuna. U Računu financiranja iskazani su primici od financijske imovine i zaduživanja, te izdaci za financijsku imovinu i otplate instrumenata zaduživanja prema izvorima financiranja i ekonomskoj klasifikaciji na razini skupine. Višegodišnji plan uravnoteženja se donosi ukoliko JLP®S ne mogu preneseni manjak podmiriti do kraja proračunske godine i ako ne mogu preneseni višak, zbog njegove veličine u cijelosti iskoristiti u jednoj proračunskoj godini. Posebni dio proračuna sadrži rashode i izdatke raspoređene po programima, odnosno njihovim sastavnim dijelovima (aktivnosti, tekući i kapitalni projekti). Rashodi su iskazani po organizacijskoj klasifikaciji, izvorima financiranja i ekonomskoj klasifikaciji na razini skupine. U nastavku se obrazlaže Opći (obrazloženje prihoda i rashoda, primitaka i izdataka, prenesenog manjka odnosno viška) Posebni (obrazloženje programa koje se daje kroz obrazloženje aktivnosti i projekata zajedno sa ciljevima i pokazateljima uspješnosti) dio Proračuna za 2023. godinu.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=