ŽUPANIJSKI GLASNIK 12 - 2022

Stranica 140 ÆUPANIJSKI GLASNIK Broj 11 voja mora biti mjerljiv kroz postavljene indikatore koji služe za daljnje usmjerenje, a pokazatelji trebaju biti kontinuirano provjeravani i ispitivani kako bi se evaluiralo postojeće i buduće stanje te daljnji smjer razvoja područja. Građanima je nužno osigurati bitne informacije i korištenje usluga interneta preko kojih oni mogu sudjelovati u procesu odlučivanja zajedno s javnom upravom. Taj koncept naziva se pametni građani (engl. Smart Citizen). Osim toga javna uprava mora svoje usluge učiniti dostupnima preko interneta te svakodnevno raditi na unaprjeđenju svojih procesa kako bi oni postali što jednostavniji, što jasniji i transparentniji za korisnike. Isto tako javna uprava mora postati puno senzibilnija za prijedloge i kritike koji dolaze od građana i samo postupanjima po tim prijedlozima i kritikama može se stvoriti ozračje povjerenja koje će građane staviti u poziciju da i oni o mnogočemu mogu odlučivati te će se time taj oblik suradnje građani-javna uprava još više poboljšati. Mnogi podaci kojima trenutno raspolaže javna uprava, a koji nemaju karakter tajne trebaju se također staviti na raspolaganje javnosti putem interneta, ali oni bi trebali biti dostupni i u strukturiranom obliku za strojno čitanje, kako bi tržište moglo samo izraditi niz servisa i aplikacija na temelju tih podataka. Taj koncept naziva se pametna vlast (engl. Smart Government). Pored kvalitetne suradnje i međusobnog povjerenja na relaciji građani–javna uprava, pametna Općina veliki fokus daje i na primjeni raznih senzora koji su povezani s internetom, a kojima se mjere zbivanja u okolišu kao što su temperatura i kvaliteta zraka, vode ili tla, gustoća prometa i vrijeme čekanja, protok vode, plina, a sve u svrhu optimizacije učinkovitosti usluga javne uprave i podizanja postojeće kvalitete života stanovnika. Tehnologija i internet ovdje služe za poboljšanje kvalitete života kao i smanjenju troškova uz pametnije prikupljanje podataka, obradu i njihovu analizu. Ovo je poznato pod konceptima kao što su pametna infrastruktura (engl. Smart Infrastructure) ili pametna gradnja (engl. Smart Building). U svemu tome veliki je naglasak na očuvanju okoliša, ali i osiguravanju uvjeta za održivi razvoj. Na osnovu svega navedenog može se zaključiti da pametnu Općinu objedinjuje umreženo stanovništvo, povezani IT sustavi, razni senzori i drugi uređaji koji prate okoliš, a sve s ciljem kako bi se buduće odluke donosile na temelju aktualnih i preciznih informacija. Upotrebom pametnih tehnologija i digitalizacijom procesa povećat će se učinkovitost i transparentnost rada javne uprave što će potencijalno privući nove ulagače i investitore te na taj način pridonijeti napretku cijele zajednice. Kada se tome pridoda još i mogućnost kontinuiranog aktivnog sudjelovanja stanovnika u predlaganju novih inovacija i poboljšanja procesa, pozitivan i kompletan sveobuhvatni razvoj životne okoline i boljih uvjeta za život je zagarantiran. Gore navedeni pristupi u centar svojeg djelovanja postavlja građane, za razliku od prijašnjeg, tradicionalnog modela, gdje se u centru nalazi Općinska uprava. Koncept Pametne Općine zbog toga kao polazišnu točku uzima Strategiju razvoja pametne Općine koja predstavlja dokument koji odgovara na izazove i potrebe tog teritorija. Uzimajući u obzir kako je Općina Sirač, kao i druga područja Europske unije, suočena sa sličnim općim problemima kao što su starenje stanovništva, depopulacija, smanjena mobilnost, nejednaka distribucija javnih usluga i programa za lokalno stanovništvo, smanjene poslovne mogućnosti, slaba iskorištenost prirodnih resursa, nedostatan ekonomski i tehnološki razvoj, ali da ju uz opće pogađaju i specifični lokalniji izazovi povezani za jedinstvene karakteristike područja, definirano je pisanje i ove Strategije razvoja pametne Općine Sirač, a kako bi se osigurao kvalitetan život te povećanje zadovoljstva životom u Općini koji bi doprinijeli obnovi navedenog ruralnog područja, odnosno ruralnom razvoju navedenog područja. 3. Strategija razvoja pametne Općine Sirač Strategija razvoja pametne Općine Sirač rađena je kako bi se potaknuo održivi gospodarski i društveni razvoj, odnosno kako bi se podigla razina kvalitete života te podigla konkurentnost gospodarstva i efikasnost javne uprave kroz primjenu novih digitalnih tehnologija. Strategija razvoja pametne općine definirana je na temelju ranije prikazanih šest strateških područja koji predstavljaju prioritete razvoja utemeljene na prepoznatim potrebama. Za pojedino područje definirane su mjere kroz koje se ostvaruju strateški ciljevi. Prvi korak kod definiranja strategije jest stavljanje podataka u kontekst, odnosno definiranje analize stanja koja se temelji na relevantnim statističkim podacima. te relevantnijih statističkih podataka. Nakon analize stanja radimo SWOT analizu kojom utvrđujemo snage, slabosti, prijetnje i prilike navedene Općine. Na temelju tih podataka dolazimo do definiranja potreba područja, a na temelju kojih dalje razrađujemo što je potrebno napraviti kako bi se navedene potrebe realizirale. U dijelu o viziji, misiji, ciljevima, strateškim područjima, mjerama i aktivnostima definiramo daljnje radnje kojima je cilj podmiriti potrebe područja. Uzimajući u obzir kako navedeni dokument predstavlja tek nacrt budućeg djelovanja, nakon njegovog usvajanja potrebno je početi s njegovom realizacijom. 3.1. Analiza stanja Prilikom analize postojećeg stanja u obzir je uzeto šest sektora o kojima ovisi uspješnost implementacije te na temelju kojih je posljedično, nakon provedene analize postojećeg stanja, definirano strateško usmjerenje Općine.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=