Sukladno članku 27. Zakona o proračunu („NN“ br. 87/08, 109/07, 136/12 i 15/15), i Uputama Ministarstava financija za izradu proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za razdoblje 2017. – 2019. godine (kolovoz 2016.) Upravni odjel za proračun i javnu nabavu Bjelovarsko - bilogorske županije u obvezi je izraditi Upute za izradu Proračuna Bjelovarsko - bilogorske županije za razdoblje 2017. – 2019. godine.
Upute Ministarstva financija za izradu proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za razdoblje 2017. – 2019. godine (dostupne su na www.mfin.hr/lokalni-proracuni) sadrže:
- metodologiju izrade proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
- metodologiju izrade prijedloga financijskog plana proračunskog korisnika jedinice lokalne i
regionalne samouprave
- planiranje rashoda proračunskih korisnika u sklopu decentraliziranih funkcija
- obrasce za pomoć pri izradi osnovnih dijelova proračuna.
Upute za izradu Proračuna Bjelovarsko – bilogorske županije za razdoblje 2017. - 2019. godine sadrže:
• Osvrt na Upute Ministarstva financija za izradu proračuna jedinica lokalne (područne) regionalne samouprave:
-temeljni ekonomski pokazatelji Republike Hrvatske
-metodologija izrade proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
• Upute za izradu proračuna Bjelovarsko - bilogorske županije:
-ciljevi i planirane politike Bjelovarsko - bilogorske županije
-prihodi proračuna Bjelovarsko - bilogorske županije
-okvirni limiti prijedloga financijskog plana po proračunskim korisnicima
-metodologija izrade prijedloga financijskog plana proračunskog i izvanproračunskog
korisnika
-terminski plan za izradu prijedloga proračuna i prijedloga financijskih planova
proračunskih korisnika i izvanproračunskog korisnika Bjelovarsko - bilogorske županije
-terminski plan
-obrasci
-šifre i nazivi programa
-procjena prihoda planiranih po upravnim odjelima i izvorima sredstava
Svi proračunski korisnici i izvanproračunski korisnici Županije obvezu su pristupiti izradi prijedloga svojih planova primjenjujući metodologiju u skladu sa Zakonom o proračunu („NN“ br. 87/08, 109/07, 136/12 i 15/15), Pravilnikom o proračunskom računovodstvu i računskom planu (NN br. 124/14) i Pravilnikom o proračunskim kvalifikacijama (NN br. 26/10 i 120/13).
Metodologija za izradu prijedloga proračuna nije se značajnije mijenjala u odnosu na prethodnu godinu.
Važnost procesa planiranja prepoznata je i kontekstu davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti (NN br. 139/10 i 19/14) i Uredbe o sastavljanju i predaji Izjave o fiskalnoj odgovornosti i izvještaja o primjeni fiskalnih pravila (78/11, 106/12, 130/13, 19/15, 119/15).
Tako je dio Upitnika o fiskalnoj odgovornosti i područja planiranja proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave / izrade financijskog plana, koje obuhvaća 15 pitanja za jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i njihove proračunske i izvanproračunske korisnike, a temeljem kojih se provodi samoprocjena rada sustava i ispunjavanja obveza utvrđenih propisima vezanim za proces planiranja proračuna / izrade financijskog plana.
Čelnik jedinice područne (regionalne) samouprave, proračunskog i izvanproračunskog korisnika odgovoran je za zakonito i pravilno planiranje proračuna odnosno financijskog plana.
U proračunu za 2017. godinu obvezno je uključiti sve vlastite i namjenske prihode i primitke proračunskih korisnika iz nadležnosti Županije.
Proračun jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave donosi predstavničko tijelo, poštujući trogodišnji proračunski okvir. Proračun za 2017. godinu donosi se na razini podskupine (treća razina računskog plana), a projekcije za 2018. i 2019. godinu se na razini skupine (druga razina računskog plana). Ovakav način donošenja proračuna omogućava veću fleksibilnost u izvršavanju proračuna i financijskog plana, što je od važnosti za realizaciju programskog planiranja.